HTML

Gondolatébresztő

Egyedüli és nem titkolt célom: gondolatébresztés. Ha a gondolatok alszanak a fejedben, ideje felébreszteni őket!

Friss topikok

Linkblog

Intel Core 2 Quad vs. Core 2 Duo

2008.08.20. 16:59 Reflective

Álljon itt egy írás azoknak akik nem tudják eldönteni, hogy elég-e nekik a 2 magos processzor. Ez a cikk főleg azoknak a játékosoknak szól, akik 4 magos procin gondolkodnak, és a leghardwareigényesebb alkalmazás, amit futtatni fognak, játékprogram lesz.

Először is az a kérdés, mire szeretnéd használni a számítógéped. A legtöbben képtelenek belátni, hogy elég nekik a kevesebb is, mert az ember nagyravágyó, és mindenből jobbat, meg szebbet, meg többet akar. Főleg a mai társadalomra jellemző ez a gondolkodásmód, és ha már a csóró magyar nem engedhet meg magának semmi luxust, legalább a számítógépében legyen már 4 mag, mert hát jó az tömörítésre, meg ha játszik, és közben filmet tömörít, meg letölt, akkor ne akadjon a játék. Na de gondolkozzunk már egy kicsikét. Reális helyzeteket kellene elképzelni. Reális az, hogy aki játszani akar, ilyeneket fog művelni? Nincs éjjel ideje videót tömöríteni, vagy mikor nincs otthon? Aki nem játszik, és tényleg használni akarja a gépét, annak szüksége lehet 4 magra, de fele annyi embernek sincs rá szüksége, mint ahányan megveszik.

A tesztprogramok, amik ki tudják használni a 4 magot, azt sugallják, hogy az a jó, és érdemes megvenni, mert gyors. De például az alábbi tesztből gyönyörűen kiderül, hogy aki játékra vesz gépet, teljesen fölöslegesen dog ki pénzt plusz 2 magra: http://www.sharkyextreme.com/hardware/cpu/article.php/3261_3737151__7

Legalábbis egyelőre. A játékok, és a motorjaik egyelőre úgy lettek megírva, hogy 1 magot tudnak használni. A két magos processzornak azért van létjogosultsága, mert az egyik mag foglalkozhat csak a játékkal, és így kicsit hatékonyabb lehet, mint az 1 magos. A jövőben valószínűleg olyan játékok is lesznek majd, amelyek eleve 4 magra íródtak, és azok valóban lényegesen gyorsabbak lesznek a 4 magos procikon. Na de godnolkozzunk már egy kicsit. Ha most elkezdenek csinálni ilyen játékot, akkor is még 1-2 év, mire megjelenik. Mert a fejlesztés időt vesz igénybe, a ma megjelenő játékokat is évek óta fejlesztik.

A fenti tesztből kiderül, jól látszik, hogy a teszteken kívül az összes játékban megveri a 2 magos processzor a drágább 4 magosokat is, sok helyen fölényesen. Az azonos árkategóriába tartozó 4 magost pedig csúnyán. Ez miért van így? Mert a kétmagos processzornak magasabb a frekvenciája, a jelenlegi játékoknak pedig ez számít. Ha a játék 1 magot használ, akkor a 2 magos 3.2-es proci egyik magján 3.2 GHz-en fut, a 4 magos procinak meg az egyik pl. 2.4-es magján. Azért hoztam ezt a példát, mert jelenleg egy E8500-as Core 2 Duo (3.16 GHz), és egy E6600-as Core 2 Quad Q6600 (2.4 GHz) ugyanúgy bruttó 34 ezerbe kerül.

Egy kicsit a 64 bites technológia jut eszembe. Bejelentették a technolgiát, amelytől csodákat vártak, hogy új fejezetet nyit a történelemben, sokkal gyorsabb lesz minden, és a jövőre készülő felhasználó jobban teszi, ha 64 bites processzort vesz, mert ez a jövő. http://www.hwsw.hu/hir.php3?id=24961 A cikk óta eltelt 4 év, és hol a kiaknázott 64 bites technológia, és hol vannak már azok a processzorok, amiket akkor drágán megvettek a "felkészülve a jövőre"? Használtan lehet már csak kapni őket 4-5 ezer forintokért. Mire széleskörben elterjed azoknak a játékoknak a száma, amik rendesen kihasználják a 4 magot, és megéri majd a 4 magos procit játékosoknak is megvenni, a mostani 30-40-50 ezres processzoroknak ugyanez lesz a sorsa, már rég elavultak lesznek.

Aki mégis megvette a 4 magos procit, videót nem tömörít, ahogy tervezte, sőt, igazából semmi előnyét nem látja, ráadásul még a játékai is lassabbak, mint várta, vagy mint az előző 2 magos procijain voltak, az mit tud csinálni, hogy mégse érezze olyan rosszul magát? Tuningol, fórumokra jár, tesztprogramokkal méreget, hogy azért mégiscsak tud valamit az a proci. Tud hát, és mire megy vele?

Ejtsünk még egy szót a fogyasztásról is. Egy Core 2 duo 65 wattot fogyaszt, egy 4 magos 95 wattot. Cserében lassabban fut a játék. Megéri. Viszont a 4 mag több, szebb, jobb, mint a 2...

60 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gondolatebreszto.blog.hu/api/trackback/id/tr69624798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fffuckk 2008.08.20. 20:45:22

teljesen igazad van de pl engem nem vertek át :)
nemis akartama4 magosat
akinek meg van pénze rá (nem feltétlenül jelenti az ész jelenlétét is) az vegye mit érdekel engem
egyébként most jön az I7 abban meg 8 mag lessz (ht-val) szóval az is érdekes eset

VM 2008.08.20. 20:46:44

Értem. Ezek szerint vannak, akik játékra veszik a gépet. Ők ne vegyenek 4 magost.

dr. Erika Zangolna 2008.08.20. 20:46:58

Én egy 1 magos 3500+-t cseréltem X2 5400+-ra. nagyon kell akarnom érezni a gyorsulást, hogy tényleg érezzem. kb 4-5%.

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2008.08.20. 20:54:55

Sajna altalaban aki jatekra vesz marhadraga gepet az ugyis vagy meggyozhetetlen, vagy ugyis a marketingnek hisz...
persze o baja, az is igaz :)

pakesz 2008.08.20. 20:58:42

az UD3 azaz Unreal Tournament 3 az mr tobb magot tamogat, es kint van vagy fel eve, es azert fontos az mivel az engie amit megcsinaltak hozza sok masik jateknak lesz az alapja...
egyebkent az UD3 -nal azt mondjak, hogy a harom magot kihasznlaj csak a negyedik nem kell neki

Remil 2008.08.20. 20:59:51

hiába a parasztvakitás :)
nekem egy 8 éves P3-asom van, igaz a játék mint olyan már kevésbé aktuális, inkább a zeneszerkesztés, fotozás és videozás ami jobban érdekel.
télen szeretnék notebookot venni, vagy kiegészitönek, hogy hurcoljam, vagy eleve lecserélni az asztalit. vajon hol lehet részletesen informálodni, hogy a mobil procik és grafikus chipek valojában mire is jok...?

HarryPotter 2008.08.20. 21:02:10

hmmmm.....természetesen sok igazság van abban, amit írsz, de azért óvatosabban: ma már nem egy játék komolyan kihasználja a 4 magot (assasins creed pl.), a 64 bites összehasonlítás pedig egész egyszerűen hamis, mert a több magra igenis egyre több játékot írnak, a 64 bites tech. azonban továbbra is meddő.

tarsolya 2008.08.20. 21:08:22

Azért én a helyedben lecsekkolnám a Q9450 teszteket, mielőtt a cikkben lévő messzemenő következtetéseimnek hangot adnék.

studio 2008.08.20. 21:14:12

hmmmm... zeneszerkesztésre, fotózásra és videózásra P3... az azért nem gyenge. Milyen szoftvereket használsz? Photoshop 5.5?

A játékosoknál tényleg nem éri meg, viszont ha valaki komolyan foglalkozik zeneszerkesztéssel, stúdiózással, vagy akár videó vágással, megéri, hiszen érezhetően gyorsabb lesz a gép. Én kb. 4 hónapja váltottam P4 2.8-ról egy Dual Core Quad 2.6-ra (a fent említett 6600-os...) és azt mondhatom, megérte. Eltűntek a szinkronhibák, nyugodtan vehetek fel 24bit-en, 192 kHz-en is 8 sávot egyszerre, 30 sávot teljesen széteffektezve - a processzorterheltség kb. 25% körüli. Na ehhez kell a Quad.

HarryPotter 2008.08.20. 21:15:19

tarsolya: teljesen egyetértek veled, de igyekeztem óvatosabban megfogalmazni. Az azért egy kicsit erős, hogy néhány laikust ez a post rábeszél x2-re, aztán egy év múlva válthatnak x4-re, mert kiderül, hogy a x4 mégsem olyan rossz.

Tóth Benedek 2008.08.20. 21:17:05

Azért előbb-utóbb csak elterjednek... van pár játékmotor ma is, ami kihasználja. A játékok processzorhasználata ráadásul jól párhuzamosítható, szóval "egyszerűen" megoldható akárhány mag támogatása. Főleg, hogy az xbox és a ps3 is jó sok magot használ, szóval ha arra fejlesztenek rendesen csak ugyanazt kell átvenni PC-re.

A 64 bitről amit írtál szerintem kicsit túlzás. Sokat nem lendített teljesítmény fronton, de eléggé kitágította a lehetőségeket és szerintem napjainkba kezd pont bekerülni az "elkerülhetetlen" kategóriába. Egy egyszerű példa: egy 32 bites rendszer például nem tud 4 Gb-nél több memóriát megcímezni. Ma már 2 Gb az alap, a legtöbb felhasználásra (Vistáról nem is beszélve) jó ha van 4 Gb a háznál. Jövőre megint csúszunk a duplájára, hiszen a gyors és sok memóriával jelentősen lehet növelni a gép overall teljesítményét viszonylag olcsón.

lifelike 2008.08.20. 21:19:14

igy van
lofasz az egesz
nagy atbaszas
hwsw is csak arra jo hogy hulyitse a nepet

tarsolya 2008.08.20. 21:25:01

HarryPotter, bocs, nem neked címeztem, hanem a cikk fogalmatlan szerzőjének :)

aFx 2008.08.20. 21:30:00

a 64 bitnek nagyon is kezd értelme lenni. most jött ki a radeon 4870x2... ha a vidkari alapból megzabál 2 gigát, akkor fog maradni max 1.7giga körüli mem rendszermemóriának... ami baromi kevés. másrészt egy adott programnak maximálisan csak bizonyos mennyiségű mem osztható ki 32 biten, és abba bele lehet futni nem csak videotömörítés/cad/Ps/3dsmax közben is... pl a supreme commander magában megeszik 1.8gigát durvább esetekben. igen, a 2 giga memória már néhány esetben nem elég, ha játszol.

büszke q6600 tulaj vagyok. és igen, meg is van húzva;> de ha 8500asom lenne, az is meg lenne, csak mondjuk 3 helyett 4 ghzre;> húzás szempontjából mindkettőnek ugyanannyi odafigyelés kell kb, a q66 alá elég egy ddr2-800 -így 3.6ig biztos jók vagyunk, ennyit mind megy légen- és valami betonstabil deszka (asus DW/giga 4/5/6 széria p45/x48/p35 chipsettel), a 8500 alá meg 500as fsb a cél, de kevesebb fesz kell neki, memóriából pedig ddr2-1066 nem árt 500hoz (8x500on általában lazán mennek). hűtésben csak a quadhoz értek, ott légből zalmann 9700/asus sk2 elég, xigmatec új csúcsmodell, réz ninja és thermaltake 120 ultra/ifx14 jobb (háromradis víz meg ajánlott kihajtani), ebből a xigmatec a legolcsóbb 9 körül, a 2magoshoz valszeg jóval gyengébb is bőven elég;>

a quad is jó. átlagembernek jobb a dualcore, játszani meg általában (kivéve Supreme Commander, Assassins Creed), de van aki a plussz kettőt is ki tudja használni.

geza 2008.08.20. 21:39:07

hali,
studio: nyilvan amit leirtal igazad van, de eleve Te specialis feladatrol beszelsz. De ne feledd, hogy tenylegesen csak specialis programok tudjak kihasznalni a sok mag elonyet.
Meglepodnetek hogy mennyire jok a P3asok meg mindig. Ugy 1,5 eve csereltem le p2 800Mhz es gepemet. Egy asus alaplap volt, valami felelmetesen jol eltalalt architekturaval. Nyilvan sokkal gyorsabb egy P4 es gep, de higyjetek el, hogy ha nem jatszol egy geppel, hanem bongeszel, passziansz, programozasra meg mindig nagyon jo egy p2 es. Csak egy jo kis vinyo kell ala, meg ne vmi szar alaplappal kell dolgozni. Meg 1 giga ram.

repecs 2008.08.20. 21:41:22

Segítség!!! Nekem a pasziánszhoz meg a painthoz hány magos procit ajánlotok? Mer a E8500 beszaggat ha megy a virusirtó meg az advare kezelő meg a torrent.

Mary kicsi báránya 2008.08.20. 21:41:40

Nekem kicsit deja vum van. Mikor bejöttek a kétmagos processzorok akkor is ilyeneket lehetett hallani. A program csak egy szálon fut, minek két mag, csak az órajel számít, úgy sem tudja feldolgozni a két mag ahogy kellene, megnéztem, nem is megy az egyik mag stb. stb.

Jól összezavarjátok az embert... nem beszélve arról, hogy van nem egy teszt, ahol processzor limitesen tesztelnek játékot és ott meg azt mutatják ki, hogy a 4 magosak simán verik a két magok procikat játékban nagy felbontásnál.

Amit eddig a leghihetőbbnek tartok az a válogasd össze a videókártyát meg a processzort cikk volt. Ha a két magos ki tudja hajtani a videókártyát minek négy magos. És ha a videókártya lesz a gyenge láncszem, akkor egy idő után hiába pakolgatsz bele nagyobb procit, egyszerűen nem jön belőle ki több. Azért azt megnézném, hogy a mostani felső kategóriás videókártyákat melyik tudja kihajtani.

repecs 2008.08.20. 21:43:42

Na komolyra ordítva a szót a gépek leglassab része a hdd na jó raidben egy 10000 raptor már jó. De elég hangosak.

Mary kicsi báránya 2008.08.20. 21:44:01

repecs, vegyél francia kártyát, egy ceruzát, meg egy rajzlapot, kapcsold ki a paintet, meg a pasziánszt és nem fog akadni...

Mary kicsi báránya 2008.08.20. 21:45:16

"a gépek leglassab része a hdd"

attól függ milyen gép.:-)

Scientist · http://deadindian.extra.hu 2008.08.20. 21:55:21

hát ez tényleg elgondolkoztató.

aFx 2008.08.20. 21:56:39

vidkari limitet úgy lehet megnézni, hogy fogod markot adott beállítás mellett. meghúzod a procid 1-200 hzvel. ha nő a pont megfelelően, akkor még nincs vidkari limit, ha pedig megfelelően emelkedik, akkor még kéne kraft. ha pedig nem igazán nő a pontszám, akkor adott felbontás mellett megvan a limit. jelen pillanatban ez egy core2 és egy 3870 mellett olyan 3.2-3.4 ghz mellett van 1280as felbontás mellett, magasabb felbontásokban kisebb rántás is elég.

Ramirez 2008.08.20. 22:06:09

Vicces amit a játékfejlesztőkről írsz. Úgy állítod be mintha a fejlesztők csak a fejüket kapkodva loholnának a technológia fejlődésének nyomában. Ezzel szemben pont fordítva áll a dolog. Egyrészt maximálisan tisztában vannak merrefelé fejlődik az iparág, min. 1-2 éves intervallumban. Másrészt nem tudom feltűnt-e de a frissen piacra dobott gámák(A+ kategória ofcourse) ajánlott hardverkövetelménye a halandók számára még éppen megfizethető tartományba esik.
Szóval az a kijelentésed, hogy 1-2 évet kellene várni a 4 magot kihasználó alkalmazásokra, jókora blődség.
Akkor miről is beszélünk?

multitask 2008.08.20. 22:06:56

Arrol nem is beszelve, ha jatek kozben fel akarsz venni egy videot a jatekrol (fraps), avagy fut skype is a jatek mellett, esetleg torrentezel, vagy (ha mar _annyira_ hardcore jatekos vagy) rendelkezel ket monitorral es a jatek mellett a webbongeszot is hasznalod folyamatosan, avagy...

"A játékok, és a motorjaik egyelőre úgy lettek megírva, hogy 1 magot tudnak használni."

Multitask cimbora, multitask!

Reflective 2008.08.20. 22:18:26

Hű, de szép számmal kommenteltek, erre nem is számítottam. :-)

aFx: "a 64 bitnek nagyon is kezd értelme lenni" Igen, épp erről beszéltem. Több, mint 4 évvel a megjelenés után még csak kezd értelme lenni. Mennyit avul ennyi idő alatt a proci? :)
Egyébként valóban, létezik már játék, ami használja, úgyhogy emiatt nem jó a 64 bites példa, elnézést. Bevallom, még van hova fejlődnöm, de már úton vagyok. ;-)

snakekiller23 2008.08.20. 22:24:18

Unreal Engine 3, World in Conflict, Stalker, Cryengine 2 mind támogatják a több magot, szóval nem tudom mire célzott a cikkíró.

Reflective 2008.08.20. 22:25:53

multitask: Én azt állítottam, hogy a játék 1 magot használ (leszámítva 1-2 játékot), az, hogy mellette az oprendszer a másik magnak kioszt feladatokat, ez csak az 1 és 2 magos proci-nál számít, mert a második mag foglalkozhat a játékkal. És ez a jellemző. Egyébként még egy 1 magos proci is elboldogul azzal, hogy a skype fut a háttérben, de ha már erről beszélünk, akkor említsük inkább a vírusírtókat, amik jobban beterhelik a gépet.

snakekiller23 2008.08.20. 22:44:10

Vedd figyelembe azt is, hogy a piac hosszú időre letette a voksot a párhuzamosítás, mint a teljesítménynövelés fő eszköze mellett (az órajelet növelni és a mikroarchitektúrát finomítani sokkal-sokkal nehezebb); így, ha évekre előre akar valaki tervezni, nagyon-nagyon érdemes megfontolni egy négymagosat.

AP 2008.08.20. 22:52:41

ökörség.
nemsoká jön az x. generáció, ami majd kihasználja a kettőnél több magot :)
mindig is így volt, és nagyjából így is marad pc fronton

Gábor 2008.08.20. 22:53:40

Sziasztok!

Ha videó vágáshoz (Premiere Pro CS3), 3D-s animációkhoz (3D Studio Max + Adobe After Effects CS3) kellene nekem egy gép, tudnátok mondani hozzá egy konfigot?
Alaplap, proci, memória, stb...

Köszi!

Kuku 2008.08.20. 23:07:52

Nekem 4 magos van, 64 bites Vistát használok de nem játszom vele. Akkor most hülye vagyok?

Reflective 2008.08.20. 23:19:28

snakekiller23: Ebben teljesen igazad van,csak szerintem évekre előre gondolni fölösleges, mert nekem pl. 50 ezres procim 2 év múlva már csak 7 ezer volt újonnan. Ezért mondom. Nem vagyok a négy mag ellen, valószínűleg ez egy jó döntés volt, hogy több mag között osztják szét a feladatokat. Szimpatikus megoldás, csak szerintem még nem időszerű ebben gondolkodni a játékosoknak, de lehet hogy tévedek. Ez is csak egy vélemény ugyanúgy, mint itt az összes hozzászóló véleménye, csak ők nem írták le cikkben, hanem röviden reagáltak rá.
Kuku: Csak azt írtad, mire nem használod, azt nem, hogy mire. De hülye nem vagy, ez egy barátságos oldal, itt mindenki csak a véleményét mondja el. Legalábbis eddig úgy látom. Remélem így is marad.

David_K 2008.08.20. 23:59:12

Vicces a "cikkíró" kényszerű önigazolása. Azért, mert _jelenleg_ a programok jelentős részét egy vagy max két magra írják, még nem jelenti azt, hogy nem lenne értelme négymagosat venni - főleg a Nehalembőől, ami 8 szálat jelent a gyakorlatban. Mert attól, hogy pistike játszik, még mehet a háttérben pl, torrent, vagy skype, vagy bármi egyéb. És bizony, mivel az operációs rendszer kezeli, ezért ez tehermentesíti a rendszert. Aztán ott vannak a videóvágó programok, pl. Premiere CS3, Vegas 8, amik bizony kihasználják a többi magot is, és ezt bizony még egy sima mpeg2 kódolásnál is észre fogod venni, nem beszélve mondjuk egy x264 1080p-nél. Tehát aki értelmes, az vár a Nehalemre, és abból vesz szépen egy négymagosat, mert az min. 2 de inkább 3 évig processzor lesz (nyilván ez az élettartam játékoknál csak korlátozottan igaz, de megfelelő vga-val helytáll).

multitask 2008.08.21. 00:01:06

pl a World of Warcraft is hasznal 2 magot (tudom, marginalis kerdes, aligalig jatszanak vele), plusz a micro$oft legendasan hatekony operacios rendszere, plusz egy virusirto (koszi, remek pelda), plusz skype, plusz bongeszo... hidd el nekem, 4 maggal jobban jarsz. ;-)
Ez a szoftverosszeallitas egyaltalan nem ritka es minden ebbe az iranyba halad. 2 magot venni manapsag ongol, pontosan azert amit Te is mondtal: mert ugyanannyiba kerul. Miert korlatoznad magad ?

lajafix 2008.08.21. 00:27:55

Ha pénzt keresel a gépeddel akkor a cikk nem érvényes! :)

nálam:
intel celeron1200 2 magos,512KB cache :)) 7 ezer volt újonnan július elején, 3 GHZen megy, feleslegesen, merthogy több magot igénylő - ez mást jelen, mint az hogy használja- alkalmazásaim nincsenek. Ha majd ilyenekkel ver a sors, akkor veszek 4 magosat. Várhatón 7 ezerért szintén. :))

lajafix 2008.08.21. 00:31:17

David_K: a felhasználók epszilonjának(értsd: pici, épp pozitív) van szüksége arra,amit te írsz. (vagy a filmművészet robbanásának leszünk tanúi hamarosan...)

Multi: erre a c1200as fentebb említett processzor teljesen elég, 7 ezerért... :)))

sdd3 2008.08.21. 00:34:49

Nézzetek már meg egy "feladatkezelőt", még egy szar explorer.exe is 26 SZÁLON fut. Akkor tényleg nincs értelme a 4 magnak, hiszen 26 magos proci kell..:D
Na, szóval, nem értem egy ilyen blog.hu jóskapistának minek kell baromságokat írnia, amiről fogalma sincs. Ti meg ennek a vélémenyére adtok, szánalmasak vagytok, habár szarok rátok. Az egy másik dolog, hogy OPTIMIZÁLVA hogyan van több magra egy játék/sw. Számtalan játék van ami már most is OPTMIZÁLVA van több magra. Az egy bődületes nagy baromság, hogy több magot nem használ ki egy process, ezt ugyanis az OS is kezeli, és elosztaja az erőforrást. Lehet affinitást is állítani egy-egy processznél. Persze ha te a crysis.exe affinitását 4 cpu-ról 1-re állítod, az már a te bajod. Sűlt agyú.

Lajos-e 2008.08.21. 00:43:11

nemtom jol ertem-e, de szerintem a cikkiro nem arrol beszelt, hogy semmi sem hasznalja ki a 4 magot. Hanem arrol, hogy lesz meg egy de inkabb ket ev mire komolyan kezdenek erre fejleszteni. Lehet sutogetni, hogy WoW, meg Unreal3 stb, de ezeknek a szama elenyeszo az osszes jatekhoz kepest. Szerintem is inkabb varjatok mig tenyleg elkezdik kihasznalni a tobb magot.

Lajos-e 2008.08.21. 00:44:41

Huu apam, van kultura!

aFx 2008.08.21. 00:48:10

64bitnél más bajok is voltak. pl az, hogy csak natív 64bites kód futott gyorsabban, hogy bizonyos hardvergyártóknak évek kellettek, mire az első drivert elkészítették, és még tavaly is voltak olyan A+os játékok (C and C 3), amik nem mentek Vista64en. előnyként ugye ott a 4gigánál több memória címezhetősége, de ezt az NT 32bites verziói alatt pl megoldották. másik probléma, hogy 32biten azt hiszem csak 1.8(?) giga címezhető meg egy alkalmazáshoz, és ha 64bites rendszer alatt futtatsz 32 bites kódot, akkor a memlimit mintha megmaradna (rég volt már...).

a 4 giga memben pedig itt bentvan a ram, a vinyók cachei, a videokártya memóriája, stb... nálam pl 32biten a 4 gigából lát 3325öt (512es vidkari, 64es hangkártya, ilyesmik, valahogy kijön ha eleget játszol kettő hatványaival). többek között azért van fent 32bites rendszer, mert amikor három hónapja felraktam, a hangkártyámhoz még nem létezett hivatalos driver (igen, többet nem veszek creative terméket;>). viszont a 4 giga memóriát a mai napig sokan feleslegesnek tartják (nos ők se nézegettek tesztelés közben taskmanagert, h a 2 giga nagyon is elfogyhat).

az 1.8(?)gigás korlát szintén nem volt aktuális napjainkig.

és hol van a négy évvel ezelőtti procim?:) hát, odaadtam kishugomnak alkatrészestül:) jó öreg 2.66Ds cerka, homm5özni tökéletes neki;>

Gábor: vegyél négymagost, min 4g memóriával. ha némi tuning nincs ellenedre a q6600 jó és relatíve olcsó választás.

Reflective 2008.08.21. 00:50:01

David_K: Ugye értetted, hogy a cikk főleg azoknak szólt, akik játékra vesznek gépet?

Reflective 2008.08.21. 00:54:16

Lajos-e: Örülök, hogy van azért, aki érti, hogy mire gondoltam.

multitask 2008.08.21. 01:03:35

Arra probaltam ravilagitani, hogy mar most is tobb processz fut a tobb processzoron (magon), valojaban tobbszor 10 processz. Ezek utemezese tobb magra konnyebb, mint kevesebbre. Az iro hozott ket processzort peldanak, ebbol a kettobol valasztva javasolt az en velemenyem szerint a 4 magos.

Egyebkent termeszetesen a ket processzorbol barmelyik tul nagy annak a bizonyos atlagjatekosnak amelyikrol szerintem az iro ir es gondolkodik.

Elnezest, ha felreerthetoen fogalmaztam.

8mag 2008.08.21. 01:37:56

Felesleges vitatkozni azon hogy 2 vagy 4 mag, nekem 8 magos (2 X Quad Xenon) Mac Pro van és azon tökéletesen fut minden: játék, nem játék egyaránt.

tyberius 2008.08.21. 05:59:31

8mag: igaz, tankkal sem kell parkolóhelyet keresni... csak kicsit sokba kerül :D

Ami a multitaszkot, meg a tehermentesítést illeti: meg lehet nézni, hogy mennyi processzorterhelést okoz a skype, a kekszplórer, a torrent, a winamp, a víruskergető, a stbstbstb. egy Core2 architektúrájú processzoron. A gépet, amelyről most írok, egy szutyok E2220 hajtja 1 mega cache-sel, és még ezen is jellemzően 10% alatt van a procihasználat. Szóval ezek a dolgok egy közép-felsőkategóriás processzoron marginális terhelést okoznak, ezek miatt igazán nem érdemes újabb magokba ölni a pénzt.

Játékban meg nem könnyű procilimitbe futni, ezért általában érdemes a procin spórolni, és a videokártyából jobbat venni.

Másrészt meg ahogy a posztíró mondja, sok játék nem is tudja rendesen kezelni a többmagos környezeteket, javarészt 1 magot fog terhelni, ezért érdemes egy gyorsabb 2magosba fektetni, mert ott az ilyen progiknak több a tartalék.

A több magra optimalizált játékok esetében pedig, ha egy játéknak 2 magnyi (mínusz a háttérfeladatok, ami, ahogy mondtam, elhanyagolható) felsőkategóriás Core2 teljesítménye nem elég, ott már gebasz van. De ilyenről még nem nagyon hallottam. :)

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2008.08.21. 07:38:08

azért ez az egész összahasonlítósdi több sebből vérzik -pl. nem attól lesz egy 2 és egy 4 magos proci összehasonlítható, mert u.annyiba kerül!

tyberius 2008.08.21. 08:01:53

MINDEN attól lesz összehasonlítható, hogy ugyanannyiba kerül. Ez a mikroökonómia egyik leggyakrabban használt alapelve. Költség - hasznosság. Ha pedig ugyanarra is használják (játékra), akkor helyettesítő termékek, PLÁNE összehasonlíthatók.

TataTata · http://www.bonedesign.eu/hu 2008.08.21. 08:10:09

Mindenről szól a cikk, csak arról nem, hogy a 4 magos akkor mire is jó...

Maddness69 2008.08.21. 08:26:31

Szép, hogy egyre nagyobb teljesítményt kapok, viszont engem jobban aggaszt, hogy ezért mennyit fizetek a villanyszámlán. Örülök, hogy a kekszplorer, meg az MSN gyorsan fut és olajozottan tudok váltani közöttük, de közben (pl nyáron) semmi szükség rá, hogy fütse a szobát.
Nagyon hamar nagyon is fontos kérdés lesz ez és nem csak a laptopoknál.
Az AMD máris leporolta a "régi" processzorát.
Csodálatos trükkel vág vissza az AMD:
index.hu/tech/hardver/csdtr080818/

(: sokhülye :) 2008.08.21. 08:29:16

Megint én vagyok az elmaradott pöcs, hogy egy 2,2-es celeronnal de immár 4 gb rammal és 512-es (de olcsó:) videókártyával elvan, pedig photoshoppolok bőszen meg videókat vágok meg minden (najó, nem játszok, csak staratégiai játékokat, amiknek kb. egy p3as elég, de mindegy:)

Se 2, se 4 mag, se 50ezer forintos videókártya, semmi. Mégsincs vele bajom. Akkor ez hogyanműködikteccikértenimongyonle?!

Zappa 2008.08.21. 08:32:25

Hogy hány magos CPU kell? Attól függ, mire használod a gépet. Bár a Windows-ban pl. az Explorer (és sok minden más) többszálas, a gyorsulás azért érezhető egy többmagos CPU esetén. Sajnos a Windows nincsen felkészítve a több CPU (mag) hatékonyabb használatára, egetverő gyorsulás nem várható.

A 64 bites technológia elleni szövegelést meg nem értem. Valamikor ugyanez volt, mikor mindenki a 16 bites Windows for Workgroups mellett kardoskodott és leszólta a 32 bites Windows 95-öt. Én nem is értem, hogy új operációs rendszer vásárlásakor miért nem a Vista 64 bites verziót választják (árban ugyanaz, mint a 32 bites). Aki meg Windows XP-t használ, annak ajánlanám, próbálja ki az XP 64 bites verzióját. Már 2004 óta kapható, illetve letölthető a Microsoft-tól. Egyre több a 64 bites alkalmazás is, a komolyabb CAD programok már mind ilyenek. Szerintem a játékok ugyanez a kategória, hamarosan 64 bites verziók fognak kijönni. Hogy egy office programot érdemes e 64 biten kiadni? Ez egy jó kérdés. Viszont - most, hogy 64 bites Windows-t használok - kiderült, hogy egy pát program, amely nagyon szépen fut XP-32 alatt bizony 16 bites (a 64 bites XP vagy Vista nem tudja futtatni, mert a régi programok közül csak a 32 bitessel boldogul).

Szóval, szerintem felesleges vitatkozni. A többproceszoros (többmagos, multithreades) 64 bites rendszereké a jövő.

aPar aLyza 2008.08.21. 08:47:43

A többmagos processzorokat az OPERÁCIÓS RENDSZERNEK kell támogatni, nem a játéknak. Az átverés inkább ez, nem pedig a "Intel Core 2 Quad vs. Core 2 Duo". A sok agresszív kismalacnak persze lényeg, de ki nem szarja le őket.

◄ViZion 2008.08.21. 09:00:15

Sziasztok!
Ha jól értem (remélem), akkor a cikk írója arra céloz, hogy ma, a mai játékoknak megfelel bőven egy core2. Szerintem is érdemes 2-3 évente egy középkategóriás gépet összerakni, ez a legolcsóbb (van ien?) megoldás. A vinyók valóban lassúak, de ugye a sok ram ezt némileg kompenzálja. A játékoknál sokkal fontosabb a videókari, mint a proci... 100 magos procival is csak a passziánsz fut, ha MX440-es videókarid van, míg egy jó kártyával egy kisebb 2 magos proci is -kompromisszumokkal- futtatja a játékot.
Játék közben torrentezni? hááát online játéknál nem szerencsés (gamer routerrel nem oan gáz), azért átlag userekre nem jellemző, h egyszerre több, jelentős gépigényű alkalmazást futtat... szerintem

Zappa 2008.08.21. 09:01:39

Még egy egyéni vélemény:

Ezt a 64 bites architektúrát az AMD találta ki. Az Intel az Itanium féle tévúton gyalogolt hosszú ideig. A több mag megint az AMD újítása volt. Nem véletlenül, hiszen az Intel/HP által felvásárolt és földbe döngölt igen jó (64 bites) Alpha processzorok buszát használja (a memória vezérlő ezért is van beépítve a processzorba), amelyik kiválóan alkalmas a többprocesszoros rendszerekhez (lásd még hyper-transport). Az Intel itt is nagyon nyögve-nyelősen (és főleg hatalmas fejlesztésekkel) tudta csak követni, a hyper-transport (beépített északi híd) témában lövése sincsen.

A következő nagy dobás megint az AMD-é lesz. Bele fogja gyömöszölni a prociba az I/O vezérlőket, talán éppen a videó vezérlővel fogja kezdeni (ennek elvi akadálya nincsen).

Szóval bár az Intel a legnagyobb processzor gyártó, az AMD szabja meg az irányokat jelenleg.

Ugye nem csodálkoztok ezek után, hogy nekem AMD Athlon X2 processzorom van? Ha a Phenom ára is lejön a magaslatokról, akkor biztos váltani fogok X3, X4 vagy Xyy-ra :))

Track-R 2008.08.21. 09:12:29

Zappa: A 64 bittel nem az a probléma hogy "leszólják", hanem hogy nincs driver pl a nyomtatóhoz, scannerhez, webkamerához, hsdpamodemhez, stb. Komoly sebességbeli előnyt nem tud felmutatni, kizárólag a memóriakezelésben jobb. Viszont mivel nem fordítanak 64bitre szinte semmit, így 32bites módban futtatva 64biten lassabb is lesz az alkalmazásod, mint natív 32biten.
Egyébként az csak részben igaz, hogy 32bit esetén 4GB-nél többet egyáltalán nem lehet használni - létezik egy PAE36 nevű kiterjesztés, amivel 32bites oprendszeren 64GB-ig látja a memóriát. Annyi korlát van, hogy egy alkalmazás max 4GB-t használhat, ellenben az a teljes 4GB-t megkapja, nem kell leszámolni belőle pl a videokártya címterét. Csak az a baj, hogy windowson ez gyakorlatilag használhatatlan... Ubuntu server gyárilag tudja, nekem bevált :)

Reflective 2008.08.21. 10:53:48

TataTata: Ez így van, de csak azért, mert ez a cikk nem arról szólt.
Mtz: Ez is fontos valóban, a fogyasztás van akinek számít, van akit nem érdekel. Engem érdekel, ezért ez is egy érv jelenleg a 2 magos mellett szerintem. 30 watt különbség már számottevő, főleg akkor, mikor nem használja ki a játék a többletteljesítményt (nyilván nem arra godnolok, amelyik kihasználja, úgy ahogy), esetleg még lassabb is, mert ugyanannyi pénzből 4 magosból csak alacsonyabb órajellel kapsz.
Az egész cikk azért született, mert egyik ismerősöm összeállított magának egy gépet játékra 2.4-es Quad procival, 9600 GT-vel, holott azonos árkategóriájú processzor (például egy E8400, már 3 GHz-es), és videókártya (például Radeon 4850) sokkal ideálisabb lett volna számára. De teljesen mindegy, úgyis mindenki azt vesz, amit akar, a nagyszájú okosok mindig megmondják majd a tutit, és velük nem lehet vitatkozni. Az üzletek eladói pedig nem a vásárló érdekeit fogják figyelembevenni. Pláne akkor, ha a vásárlónak fogalma sincs, hogy mit akar.

D07|\\/|4573r 2008.08.21. 23:25:08

A 64bites dologhoz tennék hozzá 1-2 dolgot. Nekem volt már pár 64es procim, és mindegyik gyorsabb volt mint a 32es.
Ennek azonban semmi köze ahoz, hogy 64bitesek voltak, inkább ahoz, hogy újabb teknológia. Egy műveletvégző sebessége, nem más, mint ahány műveletet tud elvégezni pl másodpercenként. Ezt szinte egy az egyben fel lehet szorozni a futószalagok számával, hiszen az majdnem párhuzamos müvelet végzést jelent. Például egy 1ghzes proci ami 7 futósazalagos nem 1000 000 000 000 műveletet végez másodpercenként, hanem a 7szeresét. Persze elég kevés olyan gépi kódú utasítás van ami egy ilyen elemi műveletből áll.
Az hogy 32btről 64bitre váltottunk, annak nincs köze a sebességhez, egyszerűen csak nagyobbak a regiszterek, nagyobb adattal, számokkal tudunk műveleteket végezni. A 64bitre váltás nem korszakalkotó, a teknológia nem új ( IMB valamikor 60as évekban már gyártott 64bites procikat aszem :P ), épp csak elkerülhetetlen, és szükséges. Azt hiszem mostmár a játékoknál is meg fogjátok érzeni, ha a gépetekben 4GB ram figyel vagy 16GB.

Valdebormarterina 2008.09.05. 11:24:34

Én épp 1 hete újítottam be egy Q6600-as procis gépet. Persze én dolgozom a gépen, videóeditálás és hasonlók és a régi gép (bár még mindig tökéletesen használható volt) egy P4-es HT-s 2.6 GHz-es procival ellátott gép már megérett azért a cserére. Illetve átkerült más pozícióba és most ott dolgozom a régin, már kevésbé erőforrás igényes alkalmazásokkal (számlaírás :P ). De azt a gépet 4.5 éve vettem és eddig tökéletesen elégedett voltam vele. Most ugyan ezt szeretném az új géppel, 4 évig tartson ki és akkor elégedett leszek. Persze utoljára talán valami quake nevű játékkal játszottam, na az sem ma volt, kinőttem már belőle, időm sincs rá, szóval nem szempont, hogy nem fut a legújabb csilivill játék full felbontásban a gépemen 2 év múlva... A 4 mag előnye pedig: mpg2-be konvertálásnál 10 perc DV avi-ból 2 perc 24 másodperc alatt kész anyagot kreál, 2 maggal ez nem igazán teljesül, az idő pedig pénz, az éjszakai videókonvertálás pedig nem az én műfajom...
Anyuci pénzén erőművet vásároló tiniknek meg hiába mondja bárki, hogy ne a legújabbat, legnagyobbat vegye, ha van zsé úgyis azt teszi.

PROLIANT 5500 2008.11.27. 10:33:39

Kedves Tóth Benedek és mindenki!
Az a tévhit lebeg mindenki előtt hogy a 32bites rendszerek nem tunak
2-4GBnál nagyobb tartományt megcímezni sajna ez nem igaz!
Jó példa erre a win2003sever ami 2TB ramot tud kezelni 64db procival
az xp és vista esete más felhasználóknak írt programok otthoni használatra kinek kéne olysok ram és processor és aztse tudom elképzelni hogy olyan sok ember tömörítene és csomagolna be fájlokat mintha ez mindenapos dologgá válna!
FONTOS!!!! Q6600 nem 2.6GHzes hanem 2.4GHz nézz utánna intel.hu

Nekem ez a gépem már tök régi de server MÉG eddig 1xse fagyot nem vólt kékhalál néha igen lassú de inkáb veszek elavult lassút és megbízhatotot olcsobban mint drágát gyorsat instabil hárdvert és szoftvert és aztán várom hogy a gápem kezdjen teljesíteni is valamit!

P3 serverem van 4x500MHz/100FSB ECC-EDO ram 1,5GB win2003server betölt (+10 különféle program) és még mindigvan 1GB szabadon úgy hogy ha még 20 másik progit futatok mellete normálisan akkor se telitődik meg annyira hog netudjak még ugyan ennyit elinditani de sajnos itt már a procim a kevés ezért is irtam ien kis számot!
NFS Mostwanteddel játszok rajta VGA PCI-os RADEON HD2400-as IGEN VAN SIMA PCI-os verzió is csak keresnikell olcsobb is és semmivel se rosszabb a PCIeXpress-es verziójánál

Tehát az orajel sem minden a mogok száma sem oszt sem szoroz anyit hogy akkora teljesítmény növekedés legyen hogy az számot tevő nem hiába ien olcsok a pc alkat részek a server prockoim abban az árkategóriában vannak mint egy mostani core2es gép az határozza meg a jó teljesítményt a mit a prociba a gyártó beletesz!!

PL: utasítás készlet, menyire megbízható, mien technológia van benne stb..

Egy xeon proci még mindíg 10x drágább mint egy sima vajon milehet az oka?
Továbbá szerver alaplakon 2,4,8 proci helyek vannak amibe core2es xeonokat lehet beilleszteni alaplap boisába belehet állítani hogy 1 nek kezeje le azu egészet az alaplap vagy az OS rebizza a dolgot Sima PC-én ezt holáítodbe így visont már tudnak a játékos kedvüek ís játszani jobb játékokkal DE ennek ára is van méghozzá Milliós nagyságrendben!

További jó gondolkodást kívánok és még csak anyit mindanék hogy 1993-ban is használtak számítogépeket studióba azhogy egyre több olyan programot irnak ami egyre több procit igényel nameg memóriát meg olyan csicsás hogy nem tudom kezelnise "lassan viszakerül a bugyira a csipke is" de a régi nem feltétlen rossz és szart jelent csak régi!!!!!

kotkodács 2008.11.28. 21:40:04

Először is köszi minden kedves VI-ik században születettnek, így alig lehet elolvasni a commenteket. „1 nek kezeje le azu egészet az alaplap vagy az OS rebizza a dolgot Sima PC-én ezt holáítodbe így visont már tudnak a játékos kedvüek ís játszani jobb játékokkal"...

Hájóvanakkó.

Csak annyi jutott eszembe, hogy valószínűleg eljön az idő, mikor a játékok majd 64 biten zsizsegnek és 128 mag sajtolja ki magából a mesterségesen valós intelligenciát, de hát egyelőre a grafikai programok is rendesen el vannak maradva.
Nekem egy 6420 C2D van 6 giga DDR2-vel. Nem új, de nem is 10 éves gép. Cinema render pl. 32 biten nem sokkal lassabb mint 64 biten, pedig mindkét esetben 100%-on teker az aktuális 1-2 mag.
Photoshop-nak igazából mindegy, csak legyen elég RAM. De a régebbiek nem látják a sok RAMot, az új is csak egy részét ajánlja, viszont van benne canvas forgatás, ami kb. 10 évvel ezelőtt a Painterben már megvolt. De legalább eljutottak idáig. Igaz, GPU kell neki. Nem is akármilyen: x1950XT már csak regedit-tel használható...

Szóval nekem speciel tetszik az i7. Kvázi 8 mag, (elvileg) gyorsabb memória, mi kell még renderre? A probléma csak az, hogy a szoftverfejlesztők képtelenek felvenni az iramot. Érezzük ezt főleg akkor, ha megnézünk egy-egy jobban sikerült scene-demot (mondjuk 64K-ban). Van nekünk 2008-ban 2009, CS4, R11, ilyen-olyan Master-Advanced vinyókitöltőnk, mégis pár óra munka után fel se vesszük ha nincs a gépben tartalék.
Szóval én azt mondom, ifjú programozók hajrá!

Amúgy a jelenlegi konfigommal abszolúte kényelmesen szerkesztettem 18ezer-szer 3ezer-akármennyi felbontású képet, az előző gépemmel (2.4 cel, 3 giga DDR) biztos hiányozna pár hajszálam. Renderrel amint írtam már más a helyzet.
süti beállítások módosítása